7. srpna 2009

Amway. Opět.

Volal mi dnes nějaký energický muž, který se představil jako Ondřej Tóth. Prý dostal od jedné mé dobré známé tip, že jsem hrozně šikovnej a že prý má pro mě skvělou nabídku. Plynule navázal otázkou, jestli by se mi hodil pasivní příjem. Odpovídám, že stejně jako každému a on na to že bych se divil, že ne všichni odpovídají ano… bla bla bla. (ha* ha* ha*).
Vždy, když mám trochu času, tak si zajímavou nabídku rád vyslechnu, a tak jsem se v kanceláři opřel v křesle a v úvodu se zeptal, odkud že má kontakt, což prve neřekl. Bez jakéhokoli zamyšlení z něj vypadlo, že od Zuzany Bartákové. Nikoho takového neznám, což mě poněkud zaskočilo, když si dovolil tvrdit, že je to moje dobrá známá. Jestli jsem s touto ženou skutečně někdy přišel do styku, tímto se omlouvám, že si nepamatuji její jméno, nicméně dobrými známými rozhodně nejsme a nikdy jsme nebyli. Spíš na mě ovšem celá věc dělá dojem, že mé číslo tento pán našel někde na internetu, kde se s ním rozhodně nijak netajím. To dělá z geniálního ekonomického modelu prachsprostej telemarketing, ale o tom později.
V několika krátkých větách jsem se dozvěděl, že společně s přáteli (jestli jsou to stejní přátelé jako já a Bartáková, tak jim držím palce…) zakládá nějaký „business“ a že mi do telefonu nic neřekne a že se chce sejít. Hmmm… Tak na to už čas nemám, takže buď povídej dál, nebo nic. Nechce se mu, ale nakonec z něj vypadne, že jeho společnost je živa z nadbytku peněz, který se postupně objevuje na cestě zboží od výrobce k zákazníkovi. A jsme doma.
- „Takže multi-level-marketing?“, táži se.
- „Aha, vy znáte tenhle pojem?“ Aha, myslí si, že jsem idiot. Já teď už o něm taky.
- „Amway?“, zformuloval jsem jednoslovně otázku.
- „Ano… (zaváhání), je to jedna ze společností, s kterou spolupracujeme, nicméně určitě se pojďme sejít, abych Vám vysvětlil, o co jde.“
To slovo „nicméně“ mě nějak naznačilo, že si chlapec uvědomuje, že o Amwayi kolují všelijaké fámy, takže není žádný nováček. Hovor jsem poměrně rychle ukončil s tím, že vím přesně o co jde a nemám zájem.
Toliko první část příběhu.

Proč jsem se jal napsat tento článek zatím nemůže být jasné. Mladý pán Ondřej Tóth z něj nevychází moc jako hrdina, ale to je tak trochu riziko podnikání. Konec konců – volal on mě, nikoli já jemu… S ním to ale asi nesouvisí.

Jde o to, že o Amwayi něco málo vím. Před několika lety mě kontaktovala kamarádka, která je dnes velice úspěšným IBO (Independent Business Owner), a seznámila mě (společně se svými „Directy“ – přímými „upper level IBO“) s taji tohoto skvělého marketingového modelu.
Pro ty, co neví o co jde, jen v rychlosti:
Když něco kupujete v obchodě, platíte MOC (zvláštní češtinářskej fór – myšleno „MaloObchodní Cena“), v které se odráží, distribuce, reklama, pronájem kamenného obchodu se zaměstnanci atd, atd… Když od výrobce odebírají zboží rovnou spotřebitelé, jež jsou zároveň i distributory, získávají slevy a následně i procenta z prodeje dalších lidí, které do businessu naverbují. Je to prostě vychytaný, o tom žádná.

Co mi teda vadí? Především to, jak se mnou Ondřej Tóth mluvil. Lhal mi hned v několika věcech. Bartáková není moje známá, nevěřím tomu, že zakládá nějakou společnost a číslo zřejmě našel na netu. To mi vadí. Tenhle druh podnikání byl tak nějak založený na upřímnosti a důvěře. Výrobky, které lidé distribuovali sami využívali a věřili v jejich zázračnost . Stejně tak věřili, že když obtěžují své známé a svolávají je na tajné schůze, že jim pomáhají. Taky věřili tomu, že zbohatnou. Tak mi to přijde v pořádku. Tenhle člověk se mi prostě nelíbil. Krom toho, že ho neznám, podezřívám ho, že si číslo někde našel a vymyslel si moji známou. Takhle ne, přátelé… Copak je MLM (multi-level-marketing) nějakej telemarketing? Ach jo. Z geniálního obchodního modelu dělaj pěknej bordel. Konec.

Vlastně ne konec. Ještě položím a odpovím na jednu otázku. Proč to teda nedělám, když říkám, že je to geniální? No… Výrobkům nepřisuzuji zázračné schopnosti a proto mi přijdou drahé. Krom toho mě to nebaví. Ano, chci bejt bohatej, ale chci zbohatnout způsobem, který mě bude bavit. Mít svou vlastní společnost a dělat věci, kterejm věřím, a který se mi navíc líbí.
Taky mi vadí pojem Independent Business Owner – tito lidé, nejsou ani nezávislí, ani vlastníky čehokoli. Jsou jen součástí řetězce jím podobných. A není to „jejich business“, ale tisíců dalších lidí. Krom toho, obchodní model vymyslel někdo úplně jiný a honba za tisícovkami se s jeho příjmy nedá srovnávat… Bez urážky. Je to pro lidi, kteří naopak nemají na to, aby vytvořili svůj vlastní business. Což neznamená, že si nemůžou vydělat. Když systému obětují a podřídí celý život, určitě budou se svými novými „přáteli“ „šťastní“. O to se starají nezávislé agentury (za všechny např. Network 21), které „učí“ jak efektivně využívat „systém“. Zní to trochu Orwellovsky, co? Zajeďte na meeting N21 do Brna a zjistíte, že skutečně je…

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Pod tohle bych se klidně podepsal.

Mám s tím téměř stejné zkušennosti. Před pár lety jsem byl dokonce na dvou "přednáškách", kde mi člověk ve špatně padnoucím obleku a nevyčištěných botách vysvětloval, co to je úspěch.
Stejně tak se mi takhle ozvali již dva známí, se kterými jsem se neviděl přes 5 let a najednou měli děsně býhodnou nabídku a chtěli se sejít.
Ta společnost má nápad, ale není to o žádných produktech, ale o prodeji licencí dalším lidem. A jediný způsob, jak být úspěšný, je otravování známých, kamarádů a posléze i úplně neznámých lidí.

Někdo na to má žaludek a někdo ne.

Systému zdar...

brossman@email.cz

Anonymní řekl(a)...

Ještě bych dodal, že nejvíc mě dostává to, jak se tam všichni poplácávají po zádech, blahopřejí si ke štěstí, že se k tomu vůbec dostali.

Považují se za podnikatele, nezávislé investory apod.

Za poplatek 4000 se z vás z fleku stane podnikatel...panečku, to je fofr :)

Unknown řekl(a)...

Také mám zkušenosti s touto firmou. Asi před rokem mě kontaktovali, přišla jsem na schůzku kde bylo ještě mimo mě asi 5 dalších lidí ve věku tak 18 let - celkem dobrá taktika, nalákat do toho mladý lidi, který udělají cokoliv pro výdělek, ale ouha, chyby lávky! Po víc jak hodinové přednášce o tom jak to chodí jsme se konečně dozvěděli název firmy. Na to jsem já dostala téměř záchvat smíchu a s díky ne odešla. Venku jsem ale počkala na zbytek lidí co se zůčastnili, jelikož jsem je znala od vidění, varovala jsem je... Moje mamina dokonce kdysi spolupracovala s touto firmou, je to asi 10 let zpátky, takže jsem věděla co jsou zač. Ještě, že tak...

pleva řekl(a)...

Ona Šárka exministrovic je také Amwayačka. To, že je ve firmě velmi úspěšná, jak říká její hloupý muž, nesvědčí ani tak o jejích schopnostech, ale spíš poměrně nízké úrovni firmy (čím asi mejet Petra Par. a další doma nádobí :-) )

Marie Grafová řekl(a)...

Janku, pracuješ v TV, ano? Zuzana Bartáková je jméno, které se mi vždy vybaví v souvislosti s jednou konkrétní TV, ač nevím, zda z titulků nebo jak... To pro vysvětlení, jak se asi ke jménu dostal - předpokládal, že jako možní kolegové se znáte.

Janek řekl(a)...

Hmm. zajímavé... Jdu googlovat. Dík ;-)

Anonymní řekl(a)...

Rozhodně jsem proti Amway. Mám špatnou zkušenost. Doporučuji tuto stránku www.amway-business.cz

Anonymní řekl(a)...

Amway je fakticky něco hroznýho. Sháníte lidi a přemlouváte je. Vyzkoušel jsem to a rychle jsem toho nechal. Ty jejich semináře děsně manipulují lidi!!!

Anonymní řekl(a)...

Amway? Nejhorší sekta co znám. Zničila mi 3 kamarády! Od toho dejte ruce pryč!!!

Anonymní řekl(a)...

Neskutečně drahý výrobky, navíc je to sekta, co ničí manželtsví!

Anonymní řekl(a)...

Přidám taky svou zkušenost, žel negativní... Bratranec byl normální kluk, ale když se dostal do Amway, tak ho to úplně změnilo. Z normálního klučiny se stal úplný demamagog. Fakt tam vymívaji mozky!